Press "Enter" to skip to content

3 ting selvstændige ofte glemmer

0

Selvstændige mennesker er kendte for at være travle mennesker, hvor der hele tiden er gang i den og noget at begive sig til. Det fører også til, mange selvstændige glemmer forskellige ting. Mange af de ting går igen, og det er nogle af dem, som vi gennemgår i denne artikel. Vi håber, at denne artikel kan være en hjælp til de selvstændige.

1. Glemmer at følge op på leads

Som selvstændig er man yderst afhængig af at få solgt noget. Bliver der ikke solgt, er der heller ingen penge i kassen. Er der ingen penge i kassen, er der ingen virksomhed. Derfor skal du gøre alt, hvad du kan for at sælge. Mange selvstændige er lidt bange for det og skubber mange leads væk. Det kan være et lead, som du har snakket med, og som du ikke følger op på. Det handler om at følge op på dine leads og hele tiden holde dem varme og gøre dem opmærksomme på dine ydelser. Hvis du ikke har ordentligt styr på dine leads, kan du få et CRM system, hvor du kan oprette og skrive kommentarer til dine forskellige leads. Det kan være godt at have en historik, som du kan gå tilbage til. Du kan også sætte systemet til at minde dig om, når du skal ringe tilbage til kunden.

2. Glemmer bogføringen

Mange selvstændige har tendens til altid at skubbe bogføringen bagest i køen. Det resulterer i, at de sidder stressede op til momsfrist og fristen for selvangivelsen. Sådan bør det ikke være, og derfor bør du enten hyre en dygtig bogholder eller også få nogle gode vaner med selv at gøre det. Det kan være en fast dag om ugen, hvor du bogfører dine bilag og sender fakturaer ud. Det handler blot om at få gjort tingene til en vane. Så slipper du for at sidde med stress på op til de forskellige momsfrister. Er du stresset og skynder dig med indberetningen, risikerer du også at lave fejl. Hvis du ikke kan finde tid i kalenderen til bogføringen, så bør du tilknytte en bogholder et par timer ugentligt, som kan tage dig af dine opgaver.

3. Den gode service

Lige når man åbner sin virksomhed vil man næsten gøre alt for sine kunder. Når man har fået kunder og en fin tilværelse har mange tendens til at glemme den gode service. Husk at du lever af dine kunder. Det er dem, der skal anbefale dig til nye potentielle kunder. En kunde med en dårlig oplevelse fortæller højt om sin oplevelse på sociale medier og til sin omgangskreds, og derfor skal du ikke have for mange utilfredse kunder. Man kan ikke undgå utilfredse kunder, men du skal minimere antallet af dem.